MYGRA-CZ představuje aneb Zeptejte se specialisty

Tato poradna neslouží k ověřování vzájemného působení užívaných léků jiných onemocnění než dg.myasthenia gravis.

MUDr. Stanislav Voháňka, CSc., MBA, FN Brno - Zástupce přednosty Neurol. kliniky pro LPP

MUDr. Stanislav Voháňka, CSc., MBA

Neuromuskulární centrum při Neurologické klinice FN Brno se zabývá diagnostikou a léčbou celého spektra neuromuskulárních poruch: myastenií, získanými i dědičnými svalovými chorobami i nemocemi periferních nervů včetně neuropatické bolesti. V diagnostice dědičných svalových chorob spolupracuje úzce s Centrem molekulární biologie a genové terapie IHOK FN Brno. Klinická diagnostika je podporována  elektrofyziologickými laboratořemi, ve kterých se provádí kompletní spektrum vyšetření. Léčebně je pracoviště vybaveno k zvládání i nejzávažnějších život ohrožujících stavů včetně umělé plicní ventilace na JIP. V roce 2016 se Centrum stalo součástí Evropské sítě vzácných onemocnění - ERN (Euro - NMD).

Brnění v končetinách Kateřina

Dobrý den,
asi měsíc se lečím s MG a poslední dva dny mám hrozné brnění v končetinách (užívám mestinon, prednison a imuran) dá se s tímhle brněním něco dělat?
Děkuji za odpověď
Kateřina 23. 5. 2013

MUDr. Iveta Nováková: Dobrý den,
při léčbě kortikoidy může někdy dojít k minerálové dysbalanci a to právě může vyvolat brnění v končetinách. Bylo by vhodné nechat si nabrat minerály a zjistit jejich hladinu u Vás. Eventuelně přidat Kalium chlorátum (KCl - draslík) či malé dávky hořčíku. Obtíže mohou být i eventuelně při syndromu karpálního tunelu. Brnění a bolesti v oblasti dlaní a prstů rukou bývají hlavně v noci a mohou Vás budit. Toto se dá diagnostikovat pomocí EMG. I obtíže se štítnou žlázou mohou způsobit brnění končetin. Ale když se svěříte Vašemu ošetřujícímu neurologovi, jistě Vám poradí a odpomůže od obtíží. 27. 5. 2013

Úbytek váhy a únavový syndrom s myastenií Monika Fischerová

Dobrý den,chtěla bych Vás požádat o pomoc.JIž 7let se léčím s MG po thymectomii 04/2006.Při medikaci Mestinonu a Imuranu.Od roku 1993 s hypothyreosa na substituci.Po myastenické stránce jsem byla před rokem bez větších problémů,ale za to teďkom se to asi nahromadilo všechno.Zdravotní problémy,které jsem měla od ledna,včetně krevních testů(leukocyty WBC-2,5,Neutrofily-32%,neurofily0,78,CRP-1,7)mi v březnu na gastroskopii zjistili zánět jícnu,ten byl přeléčen ATB.Kontrolní KO v dubnu:Urea-1,6,Leukocyty-1,8,počet lymfocytů 56,3%,serum bílkoviny:kappa vol.řet.36,3mg/l,lambda vol.řet.53,4mg/l.EBV-latetní infekce,borelie IgG 0,24,Ch.pneumoniae IgA 2,5,IgG3,06(nelze vyloučit chronickou infekci nebo aktivní infekci).Toxoplazma IgG 4,57./Na hematologii mi paní doktorka předepsala před 5 týdny 2xdenně B12 v injekcích,které mi vždy bohužel pomohly max.2dny.Za poslední 4 týdny jsem váhově ubyla 5kg.Mám velké bolesti kloubů a kostí.Pomáhám si Alulinem od bolesti 4xdenně.Chtěla bych podotknout,že problémy s příjmem potravy nemám,jak mě včera chtěla pesvědčit paní doktorka.Jím min.5x denně a diety žádné nedržím.V březnu mi bylo provedeno i sono břicha,kde mi lékařka zjistila cystu na lednině 8mm,ale prý to nic není.Přitom jsem měla problémy s močením,že jsem teba na malou šla pouze ráno a večer.Vůbec jsem neměla potřebu.Navíc se mi začaly kazit zuby.Mám sice korunky na vrchní části,ale začaly se mi tlačit kořeny z kostí tak,že jsem si sama vytáhla 3 korunku s kořenem a pokračuje to dále.Už si nevím rady,na jaké vyšetření by mě měla moje paní doktorka poslat.Trápí mě hlavně ten úbytek váhy.Je to moc nepříjemné,když sama na sobě vidím,jak se strácím.Můžete mi prosím pomoct?Děkuji za radu.Monika 17. 5. 2013

MUDr. Iveta Nováková: Dobrý večer,
jak vidím, máte opravdu velké problémy, ale jak se zdá, nebudou myastenického původu. Nepopisovala jste ani jednou problémy s polykáním, či špatné mluvení, dvojité vidění či jiné obtíže souvidející se základním onemocněním. Vaše obtíže jsou spíše interního rázu a bylo by vhodné interní dovyšetření ohledně Vašeho váhového úbytku a nízkého počtu bílých krvinek. Moc držím pěsti. 19. 5. 2013

antacidum Hanáková Kateřina

Dobrý večer, ještě se Vás tedy zeptám, zda nevadí v lécích magnesium stearát apod. magnesium, zda mohu léky s těmito složkami užívat např. anacid, ibuprofen atd. Zda vadí, když je hořčík jako léčivá látka viz tan anacid a zda vadí, když je tam jako pomocná látka. Děkuji. 2. 5. 2013

MUDr. Iveta Nováková: Dobrý den,
je pravda, že myastenici nemohou větší dávky magnesia, protože ovlivňuje nervosvalový přenos, ale dávky, které jsou v anacidu či obdobných preparátech, může i pacient s myastenií brát. 2. 5. 2013

bolest žaludku Kateřina Hanáková

Dobrý den, prosím poraďte mi jaké léky jsou vhodné u MG na překyselení a bolest žaludku. Děkuji moc Hanáková Kateřina. 30. 4. 2013

MUDr. Iveta Nováková: Dobrý den,
u pacientů s myastenií není naštěstí výrazné omezení u léků na bolesti žaludku. Samozřejmě není možno brát léky uvolňující svaly, tvz spasmolytika . Je možné podat např. antacida (př. Hydrogenuhličitan sodný- soda bikarbona). Jsou na snížení kyselosti. Způsobují rychlou úlevu od bolesti. Antagonisté H2 receptorů ( antihistaminika – ranitidin - např. Ranisan), nebo inhibitory protonové pumpy (př. omeprazol, Helicid) tlumí nebo zabraňují tvorbě žaludeční kyseliny, na rozdíl od první skupiny- antacida , které přítomnou kyselinu na sebe naváží a tím zabrání jejímu dráždivému působení na zánětem změněnou stěnu žaludku. Je ale nutné zjistit přičiny Vašich obtíží a tu řešit. 1. 5. 2013

masáž Darina

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat je-li vhodná u myasthenie ruční lymfatická masáž? Nebo jestli se nedoporučuje, nevím jestli by nedocházelo k uvolňování svalstva...

Děkuji moc za odpověď. 5. 4. 2013

MUDr. Iveta Nováková: Dobrý den,
ruční lymfomasáže je možné absolvovat u pacientů s myastenií gravis. Je možné absolvovat i normální masáže. Nedoporučuje se jen celkové či lokální výraznější prohřivání, které v tomto případě je zanedbatelná. 6. 4. 2013

Zde položte svou otázku






Všechna pole jsou povinná