MYGRA-CZ představuje aneb Zeptejte se specialisty

Tato poradna neslouží k ověřování vzájemného působení užívaných léků jiných onemocnění než dg.myasthenia gravis.

MUDr. Stanislav Voháňka, CSc., MBA, FN Brno - Zástupce přednosty Neurol. kliniky pro LPP

MUDr. Stanislav Voháňka, CSc., MBA

Neuromuskulární centrum při Neurologické klinice FN Brno se zabývá diagnostikou a léčbou celého spektra neuromuskulárních poruch: myastenií, získanými i dědičnými svalovými chorobami i nemocemi periferních nervů včetně neuropatické bolesti. V diagnostice dědičných svalových chorob spolupracuje úzce s Centrem molekulární biologie a genové terapie IHOK FN Brno. Klinická diagnostika je podporována  elektrofyziologickými laboratořemi, ve kterých se provádí kompletní spektrum vyšetření. Léčebně je pracoviště vybaveno k zvládání i nejzávažnějších život ohrožujících stavů včetně umělé plicní ventilace na JIP. V roce 2016 se Centrum stalo součástí Evropské sítě vzácných onemocnění - ERN (Euro - NMD).

MUDr. Iveta Nováková, Centrum MG Praha, Neurologická klinika VFN Praha

MUDr. Iveta Nováková pracuje od roku 1997 v Centru pro myasthenia gravis a v Centru pro roztroušenou sklerosu na 1. Neurologické klinice VFN a 1. LF UK Praha, Kateřinská 30. Centrum MG se komplexně zabývá péčí o pacienty s myasthenia gravis a dlouhodobě je dispenzarizuje. Toto odborné pracoviště spolupracuje s III. Chirurgickou klinikou 1.LF a FN Motol, Gynekologicko-porodnickou klinikou 1.LF UK, Oční klinikou 1.LF Praha, I.Interní klinikou 1.LF Praha, ÚHKT a dalšími pracovišti.

MUDr. Michaela Týblová, Centrum MG Praha, Neurologická klinika VFN Praha

padání vlasů Jana

Dobrý den,chtěla jsem se zeptat jestli je možné u myastenie brát nějaké vitaminy na padání vlasů,případně jaké nejlépe?užívám Medrol...děkuji za odpověď 15. 10. 2014

MUDr. Iveta Nováková: Dobrý den,
i při myasthenii gravis můžete užívat preparát Methionin, který podporuje růst vlasů. Je volně prodejný v lékárně. 20. 10. 2014

Recept Monika

Dobrý den, mám otázku, změnila jsem praktického lékaře a nová paní doktorka mi odmítla napsat moje léky, které užívám už od svých sedmi let na myasthenii (syntostigmin, ubretid, mestinon) s odůvodněním, že by mohla dostat pokutu, že tyto léky předepisuje jen neurolog. U předešlé paní doktorky žádný problém nebyl, ani dříve u mé dětské lékařky. Své neurology mám daleko od svého bydliště, jednoho ve Strakonicích a druhého v Praze, takže by vyřizování receptů bylo problematické a časově náročné. Myslím si, nebo spíše doufám, že moje nová paní doktorka měla jen počáteční strach napsat mi tyto recepty, a proto jsme se domluvili, že se na to zeptám. Pokud mi můžete odpovědět vy tady, budu moc ráda. Děkuji moc 15. 10. 2014

MUDr. Iveta Nováková: Dobrý den,
opravdu je to tak, že praktický lékař by neměl předepisovat Mestinon, Ubretid a Syntistigmin. Jen ve vyjímečných případech to napíše, ale opravdu může dostat pokutu. Tyto léky Vám může předepsat buď Váš neurolog, který léčí Vaši myasthenii či neurolog v místě bydliště. 20. 10. 2014

záškuby ve svalech Markéta

Dobrý den,
před sedmi lety se mi náhle zhoršil zdravotní stav. Kromě zvýšené únavy, která mi připadala úplně jiná, než na jakou jsem byla u MG zvyklá, jsem měla určité záškuby ve svalech (nevím, zda to byly myoklony či fascikulace). Ale v té době jsem již několik let nebrala Mestinon. Přes opětovné nasazení Mestinonu, později Mytelasy záškuby nepřestaly, až po několika měsících téměř odezněly. Kvůli jiným potížím (zahlenění) jsem po čase opět přestala Mytelasu užívat. V posledních měsících se záškuby ve svalech objevují opět ve větší míře a intenzitě. Patří záškuby ve svalech při neužívání Mestinonu či Mytelasy k MG? Je užitečné je zase začít brát? Děkuji. Markéta 3. 9. 2014

MUDr. Iveta Nováková: Dobrý den,
záškuby ve svalech bývají u myastheniků jako projev vedlejších účinků léčby inhibitory CHE (Mestinon, Mytelasa, Syntostigmin či Ubretid). Pokud tyto léky neužíváte, není důvod k fascikulacím, pokud tam není ještě jiný problém. Je vhodné doplnit EMG, neurologické vyšetření. Jistě Vám Váš ošetřující neurolog v tomto poradí, pochopila-li jsem správně, že máte již delší dobu myasthenii gravis a jste s ní sledována. 9. 9. 2014

bolesti hlavy a páteře Dáša

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda bolesti hlavy, které mám po užití léku na zlepšení prokrvení mozku mohou souviset. Občas si vezmu Ginko bilobu nebo Gingio. Na EEG mi nic nezjistili, ale mám problémy s páteří, jak krční, tak bederní. Děkuji za odpověď 26. 8. 2014

MUDr. Michaela Týblová: dobrý den, jako nežádoucí účinek léků to psáno je, ale očekávala bych, že po každém podání gingia budou bolesti hlavy horší než ve dnech kdy tyto léky neberete.... zkuste to 7-14 dní brát a 7-14 dní nebrat, a pak asi bude možné porovnat zda je to po gingiu nebo není 28. 8. 2014

trvalá bolest a křeče v ochrnutých nohách(jsem na vozíku) Ladislav Šťastný

Dobrý den, trpím již delší dobu velkými bolestmi nohou a zároveň křečemi.Po operaci páteře před 15-ti lety jsem sice zůstal na vozíku, ale bez bolestí. Ty postupem narůstaly, dalo se to držet a zvykat si.Teď se mi zdá, že bolest je nesnesitelná. 22. 8. 2014

MUDr. Michaela Týblová: Dobrý den, předpokládám, že obtíže nesouvisí s dg myastenie gravis a tudíž prosím zkonzultujte se svým ošetřujícím neurologem 24. 8. 2014

Zde položte svou otázku






Všechna pole jsou povinná